Repertoire: info over Stor Septett (Groot Septet) in Bes, Berwald

home

Franz Adolf Berwald (1796-1868)– Stor Septett (Groot Septet) in Bes (1828)
 

In de negentiende eeuw sprak men niet veel over de Zweed Berwald. Franz Liszt hoorde zijn muziek en had groot inzicht door de Stockholmer het volgende te schrijven: U hebt een waarlijk originele geest. Ga vooral zo door, maar u zult tijdens uw leven niet de erkenning ontvangen, die u verdient!

De jonge Berwald was violist bij de Zweedse Opera. Daarin vond hij geen inspiratie. Hij verhuisde naar Berlijn, waar hij een orthpedisch instituut opzette. Alsof dat al niet vreemd genoeg was, ontwikkelde hij ook nog zonder enige wetenschappelijke training de beste instrumenten en therapieŽn op dat gebied.

In de jaren '40 ging hij terug naar Zweden, en probeerde hij opnieuw, en nu met het schrijven van symfonieŽn een plaats in het muziekleven te veroveren. Dit lukte geenszins. Bij sollicitaties voor het theater of de orkesten werd hij telkenmale overgeslagen, en zijn muziek werd niet gespeeld. Hij besloot een houtzaagmolen en een glasfabriek te starten.

Op het gebied van de kamermuziek heeft hij een paar meesterwerkjes gecomponeerd, en zijn septet is misschien wel het beste. 'Groot septet' is de titel om aan te geven dat het stuk een symfonisch karakter heeft. De bezetting brengt dat al een beetje mee, en de inspiratie die Berwald vond bij Beethoven, Hummel en Kreutzer heeft de grootse opzet versterkt. Qua stijl kijkt hij enigszins terug naar de 18e eeuw, maar de opzet van het scherzo als contrasterend middendeel voor het langzame deel met de mooie klarinetsolo is modern, evenals de finale.

Terug naar repertoire.