Repertoire: info over Septet (1980), Harrison

home

Pamela Harrison (1915-1990)– Septet (1980)
Con moto e marcato
Tranquillo
Allegro vivace
Lento ma non troppo
Allegro assai

Pamela Harrison werd in 1915 geboren in Orpington, Kent. Al jong ontwikkelde ze een voorliefde voor de piano. Ze studeerde aan het Royal College of Music (in Londen) dan ook piano bij Arthur Benjamin en compositie bij Gordon Jacob. Terwijl ze in haar levensonderhoud voorzag als onderwijzeres ontwikkelde ze zich verder als componiste. Bekend werd ze met haar strijkkwartet dat tijdens de National Gallery concerts in 1944 uitgevoerd werd. Ze was een echte romantica, met een voorliefde voor poŽzie en het natuurschoon in haar omgeving. Haar muzikale stijl is onbetwistbaar Engels, maar met een Franse ondertoon. Pamela Harrison overleed in 1990 bij een auto-ongeluk.

Haar interesse in composities voor strijkensembles kwam voort uit haar vriendschap (en later huwelijk) met James Harvey Phillips, een vooraanstaand cellist en docent aan het Royal College of Music. In 1949 richtte hij het Harvey Phillips String Orchestra op dat bestond uit studenten van het RCM. Zij hebben tot eind jaren vijftig veel van Harrisons werken gespeeld. Haar strijkkwartet en trio, gecomponeerd in 1941 en 1942 zijn veelvuldig uitgevoerd door het Hirsch en Aleph kwartet en het London String Trio. Verder schreef ze onder meer een klarinetkwintet, een altvioolsonate en een pianotrio.

Het septet voor klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool, cello en contrabas dateert van 1980. Het is een van de grote werken die Harrison tijdens haar 20-jarige verblijf in Somerset creŽerde. Het septet bestaat uit vijf delen: con moto e marcato; tranquillo; allegro vivace; lento ma non troppo en allegro assai. Het karakter ervan is zeer Engels, zowel in de melodieŽn (deel 2 en 3) als in de toon. De wat melancholieke aard en niet zelden ook het soepel glooiende landschap van de Britten zijn daadwerkelijk in de noten aanwezig. Het is weinig pretentieuze muziek, maar pertinent niet saai. Ritmisch en harmonisch worden er doorlopend grappen uitgehaald, die er gelukkig niet al te duidelijk bovenop liggen. De muziek is vakkundig, muzikantesk en speelbaar van karakter.

Terug naar repertoire.