Koning Lijsterbaard van de Gebroeders Grimm

een muzikale vertelvoorstelling voor alle leeftijden

componist Tom Smolders

home

De prinses moet trouwen! Dat vond haar vader in ieder geval; het werd de hoogste tijd. Maar de prinses was niet zo makkelijk, integendeel, elke prins of koning die om haar hand vroeg hoonde de verwaande prinses weg. Niemand was goed genoeg, ze waren te dik, te dun, te lang, te dom of te lelijk. Eén van hen, een rijke koning, lachte ze uit om zijn puntbaard: “ha ha, die baard lijkt wel een vogelsnavel, ga weg koning Lijsterbaard, met jou trouw ik niet.” De vader van de prinses was het zat. Ze moest trouwen met de eerste de beste die op de poorten van het kasteel zou kloppen. Wie zou dat zijn? Een prins, een ridder, toch geen marskramer hè, of erger nog, een muzikant! Hoe zou het de prinses vergaan en zou ze nog wel lang en gelukkig leven zoals het in sprookjes hoort te gaan? En hoe zat het nu precies met die diep beledigde koning Lijsterbaard?

Het antwoord op deze vragen krijg je in de voorstelling “Koning Lijsterbaard”. Componist Tom Smolders zette het bekende sprookje van de gebroeders Grimm op muziek en gaf elk personage zijn eigen melodie. Hij verweefde deze melodieën met een manke wals, een bruiloftsmars, feestmuziek en nog veel meer tot een compositie van ongeveer een half uur. Verteller Arjen Uittenbogaard bewerkte de tekst van het sprookje tot die precies op de compositie paste. Samen met Arjen brengt ensemble Septime het sprookje Koning Lijsterbaard muzikaal tot leven. Voordat het verhaal begint speelt Septime drie korte dansen met een sprookjesachtig karakter en ook geschreven door Tom Smolders, om alvast in de sfeer te komen.

Arjen Uittenbogaard (1966) is adviseur en trainer. Zijn passies zijn improvisatietoneel en verhalen vertellen. In 2002 heeft hij UitJe opgericht. In UitJe komen drama en zijn dagelijks werk samen. Arjen treedt regelmatig op als verteller, voor zowel kinderen, in muziektheater en regulier theater.

Tom Smolders (1983) is bestuurswetenschapper en historicus en is werkzaam bij een adviesbureau voor (lokale) overheden. Hij nam hoornlessen bij Jan van den Eijnden en speelt op dit moment in het Nijmeegs Studentenorkest en in blaaskwintet Pendada. Bij het Nijmeegs Studentenorkest kreeg hij in 2008 de kans te soleren in Saint-Saëns’ Morceau de Concert. In het verleden deed hij projecten met het Nederlands Studentenorkest, het Symfonieorkest Nijmegen, het Euregio Jeugdorkest en diverse andere orkesten en ensembles.
Naast zijn activiteiten als hoornist houdt Tom zich intensief bezig met componeren en arrangeren. Als arrangeur deed hij projecten met koren en ensembles in Nederland en België. Gemotiveerd door de eerste prijs die hij in 2002 behaalde bij een compositiewedstrijd van het Noord Brabants Genootschap met Bestiarum voor twee zangers en saxofoonkwartet, heeft Tom zich voornamelijk op het schrijven van kamermuziek gestort. Dit resulteerde in diverse composities, waaronder onder meer het voor ensemble Septime geschreven Trois Danses pour Sept Musicien(ne)s uit 2005, de Zelfmoordenaar uit 2008 (voor verteller, hobo, altviool en hoorn) en het Divertimento voor strijktrio uit 2009.
.

Terug naar repertoire.