Repertoire: info over Suite Nr. 1, Strawinsky

home

Igor Strawinsky (1882-1971) – Suite nr.1 (1917-1925; bewerking voor septet van Pieter de Oude)
Andante
Napolitana
Espagnola
Balalaika

Een suite is een opeenvolging van dansen. De dansen van de Suite nr.1 voor klein orkest hebben titels als Napolitana en Espagnola, en soms lijken ze daar ook op, maar het zijn uiteindelijk allemaal Russische liedjes. Vlak na het voltooien van zijn Sacre du Printemps was Strawinsky in de ban van de melodieën uit zijn eigen land. De ogenschijnlijk eenvoudige werkjes die hij in die tijd voor pianoduo schreef, en die in de jaren daarna de Suites voor klein orkest (er zijn er namelijk twee!) gingen vormen waren in aanleg vingeroefeningen voor hem zelf en zijn kinderen.

We krijgen van Strawinsky niet de tijd om van een aardig dansje te genieten. Nee, we moeten op onze hoede zijn, want het gaat altijd ergens over. Bijvoorbeeld over hoe je een haast naïef melodietje kunt laten zweven als in een groot ballet, of hoe je met gewiekste wendingen alles en iedereen op het verkeerde been kunt zetten, of hoe je met een saaie herhaling een glimlach bij het publiek kunt bewerkstelligen.

Het eerste Andante heeft twee eenvoudige themaatjes, begeleid door een gaande beweging in de klarinet en de lage strijkers. De Napolitana is een zogenaamde tarantella. De doorgaande begeleiding horen we ook hier, en nu in kwartsprongen. Er klinkt een bekende Italiaanse melodie en de dans lijkt in het niet op te lossen. De Espagnola is snel in drieën en wordt gelanceerd door de strijkers. Het ritme 'schiet' door de partijen heen, bijzonder zjn de gestopte repeteernoten in de hoorn. De Balalaika geeft opnieuw het doorgaande ritme aan de strijkers. De melodie van een paar noten wordt als het ware verdeeld over de blazers. Drie harde klappen brengen structuur in het dansje aan.

'De hele suite is voorbij voordat je er erg in hebt. Het was een groot genoegen om deze prachtige noten voor mijn gewaardeerde collega´s te bewerken, en ik hoop dat wij de lol van het spelen en de humor van de muziek, die Strawinsky er waarschijnlijk met plezier in heeft gestopt, kunnen laten klinken,' aldus Pieter de Oude.

Terug naar repertoire.